Job spam

Postat de Alexandra

Da, ai citit bine, am zis chiar job spam. Ce e aia??? O inventie de-a mea. O modalitate ca oricare alta de a descrie unul din fenomenele ce a aparut pe piata muncii de vreo doi ani si care se propaga cu o viteza impresionanta.

Dar hai sa ii dam si o definitei „stiintifica”.

Job spamul este procesul de depunere a cv-urilor electronice nesolicitate, de cele mai multe ori cu caracter irelevant, de publicitate pentru candidati dubiosi, practicat in industria e-recrutarii. Job Spam-ul se distinge prin caracterul agresiv, repetat si prin pierderea semnificativa de timp a recrutorilor. Este un element de « personal branding » la moda, accesibil si perceptibil in mod nemijlocit.

Inca nu ai inteles ce este?

A face job spam inseamna a-ti depune cv-ul la 100 de joburi crezand ca ai 100 de sanse. Ei bine, este doar o iluzie, te inseli pe tine insuti. Te pierzi in multitudinea de oferte, la care mai mult ca probabil ai aplicat fara ca macar sa citesti cerintele si nu mai sti cand, cum si la ce firma ai aplicat.

Rezultat: in momentul in care esti sunat pentru a fi chemat la interviu te trezesti in situatia penibila de a intreba „Dar ce firma sunteti? Si despre ce job era vorba?”. Din start ai facut o impresie proasta. Ce e drept, niciun recrutor nu va anula interviul dupa o astfel de intrebare, dar cu siguranta isi va pune intrebari asupra profesionalismului tau. Pentru el esti deja… dubios.

Nu e nimic, razi si mergi mai departe, se poate si mai rau. imagineaza-ti ca exista candidati care nici in al noualea ceas nu se trezesc si vin la interviu fara sa stie nici macar cu ce se ocupa firma….

Recrutor: Cunoasteti firma, stiti cu ce ne ocupam?
Candidat: Mda… m-am uitat fugitiv pe site-ul internet.
Recrutor: Si ce v-a impresionat mai mult dintre realizarile noastre?
Candidat: Pai am vazut ca lucrati la un antivirus si… pai… l-a cumparat Microsoft-ul.
Recrutor: Aha pai si pana la urma il facem noi sau noi lucram pentru Microsoft?
Candidat: Pai nu stiu, ca nu am intrat in detalii….

Si uite asa s-au mai dus 50 din sansele tale…

Ti-au mai ramas 50 asa ca nu dispera, ai toate sansele sa faci gafe si mai mari….

Ai un profil generalist. sti sa faci de toate si nimic, asa ca daca tot are firma 5 posturi diferite puse la discretia ta, pai de ce nu ai aplica la toate? sti cum se vede asta din exterior? „Eu nu stiu sa fac nimic, eu stiu doar sa fac…spam”.

Inca 10 sanse in minus…

Dai tarcoale in jurul telefonului… si totusi nu te suna nimeni sa te cheme la interviu. Stai calm, mai bine du-te la o bere. Daca nu ai citit cerintele postului sansele sa te potrivesti „pe orbete” sunt foarte mici. Dar hai, fie, de ce sa fiu rea… mai da tarcoale, poate totusi iti da cineva bip.

Inca 20 de sanse in minus…

Te-ai gandit vreodata ca recrutorii sunt o „familie” unita? iti dai seama ca in momentul asta cel putin doi recrutori de la doua firme diferite discuta despre tine? Pai daca ai aplicat la ambele si pe evident, pe posturi diferite… iti dai seama ca nu mai esti chemat la interviu?

Si uite asa ai mai ramas doar cu 10 sanse…. Pai nu era mai simplu sa faci un mic efort si sa te gandesti mai bine ce vrei? Aplicai si tu ca un adevarat european, la 5 si bune.

Ce, ai de ales din prea multe joburi care suna bine? Stai linistit ca si recrutorii au sute de cv-uri si totusi…. ii aleg pe cei mai buni.

Ei hai, nu te demoraliza, poate se gaseste totusi o firmulita sa te tina si pe tine vreo 6 luni pana te apuca iarasi dorul de duca.

Ca de incheiere, dragul meu job spammer, te rog sa citesti cu voce tare:

Jur pe rosu ca de maine imi fac un cv ca la carte (oricare ar fi aia), ca imi fac un plan de cariera, ca citesc anunturile pana la capat, ca nu mai arunc cu cv-ul in stanga si in dreapta si mai jur ca… daca ma cheama cineva la interviu o sa citesc si eu sa vad la ce firma ma duc.

Comments

9 Responses to “Job spam”

  1. anonymous on June 5th, 2008 2:20 am

    Dar ce spui de punctajele firmei in ochii unui candidat ? (nici recrutorii nu sunt usa de biserica)
    1. In caz de raspuns negativ nu te suna niciodata
    2. Nu intotdeauna iti prezinta ceea ce ai sa faci cu adevarat si te trezesti ca pe incadreaza pe unde e loc de fapt.

    Conteaza daca omul stie ceva despre firma? Eu zic ca nu. Chestia asta nu spune nimic despre omul respectiv. Poate fi un om f bine pregatit care n-are timp sa studieze firmele respective. Personal ca posibil candidat as fi mai mult interesat de ce mi-ar da firma sa fac (vezi punctul 2) decat de ce face firma cu adevarat. Deci tocmai ai anulat 50% din sanse degeaba.

    Plus ca raspunsul poate fi de obicei destul de complex. Nu cred ca te va intreba google vreodata daca stii ce fac ei. Nu pentru ca ar fi evident..ci tocmai pentru ca nu este evident, nu cunosti un raspuns nici pe aproape complet.

  2. Alina on June 5th, 2008 8:43 am

    Poate ca 50% e putin cam mult, dar eu cred ca e foarte important sa stii cu ce se ocupa firma. Daca vrei sa fii programator si firma la care ai aplicat face pantofi, sunt slabe sansele.

    Vorbeai de timp. Poti afla ce face o firma daca te uiti 5 minute pe site. Daca nu au site si nici nu iti dau ei informatii, e normal sa nu se astepte la prea mult.

    La partea cu calitatile si defectele recrutorilor, o sa o las pe Alexandra sa raspunda :)

  3. Alexandra on June 5th, 2008 10:51 am

    “Dar ce spui de punctajele firmei in ochii unui candidat ? (nici recrutorii nu sunt usa de biserica)
    1. In caz de raspuns negativ nu te suna niciodata”

    Ehehe, din pacate piata muncii este invadata nu numai de jobspammeri ci si de recrutori fará experienta. E la moda sa lucrezi in HR si toata lumea are impresia ca este foarte simplu. Ma uit cu ingrijorare la “recrutorii” care ies din marile agentii de recrutare si imi dau seama ca nu sunt nici pe departe pregatiti.

    “2. Nu intotdeauna iti prezinta ceea ce ai sa faci cu adevarat si te trezesti ca pe incadreaza pe unde e loc de fapt.”

    Situatia acesta poate aparea din trei motive. Ori tu, ca si candidat nu ai inteles despre ce este vorba (ceea ce e totusi putin probabil) ori procesul de recrutare este ineficient. In mod normal pentru un job tehnic ar trebui sa fie mai multe interviuri, printre care si unul cu o persoana de specialitate. Un recrutor ar trebui sa fie constient ca nu le stie pe toate…
    Un al treilea motiv, cel mai ingrijorator, ar fi pur si simplu o rea intentie din partea firmei si asta da, este de condamnat !

    “Conteaza daca omul stie ceva despre firma? Eu zic ca nu. Chestia asta nu spune nimic despre omul respectiv. Poate fi un om f bine pregatit care n-are timp sa studieze firmele respective. Personal ca posibil candidat as fi mai mult interesat de ce mi-ar da firma sa fac (vezi punctul 2) decat de ce face firma cu adevarat. Deci tocmai ai anulat 50% din sanse degeaba.”

    Conteaza pentru ca s-ar putea sa sa-ti alegi o companie numai pentru job si sa iti dai sema ca de fapt nut e regasesti nici in valorile lor, nici in ceea ce fac si nici nu te integrezi in colectiv. Ajungi sa fi nemultumit de mediul in care lucrezi si intr-un final iti dai demisia. Si… uite asa mai apare o bulina de 6 luni pe cv-ul tau.
    Sunt perfect de acord cu tine ca este foarte important sa sti ce iti da firma de facut, dar ca sa iti dai realmente seama de importanta jobului pe care urmeaza sa il ai cred ca este la fel de important sa intelegi rolul sau in dezvoltarea companiei. Ca sa fiu mai explicita, cred ca un programator se implica mai mult in ceea ce face daca este constient de contributia pe care o are in dezvoltarea produsului.
    E mult mai usor sa depasesti monetele dificile ale fiecarui job daca esti integrat in echipa, daca vrei ca firma sa se dezvolte si datorita eforturilor tale.

    “Plus ca raspunsul poate fi de obicei destul de complex. Nu cred ca te va intreba google vreodata daca stii ce fac ei.”

    Ok, dar nimeni nu iti cere sa intri in detalii. Este de ajuns sa fi la curent cu informatiile de pe site. Eu una m-as multumi daca toti cei pe care ii chem la interviu ar citi macar descrierea companiei si descrierea postului, adica doua pagini.
    Crede-ma este placut sa ai in fata ta un interlocutor cu care sa ai despre ce discuta. Este mai usor sa vezi in ce masura se potriveste sau nu cu jobul pentru care a aplicat. Un candidat bine informat ar putea sa “infrunte” mai bine un recrutor aerian sau fara experienta.

    In concluzie, daca vrei sa te convingi cu ochii tai ca am sau nu dreptate, te invit la un tête à tête la noi la sediu.

  4. tzavarlaw on June 10th, 2008 9:03 pm

    Sintagma ‘job spam’ ma face sa ma gandesc la mailurile pe care le primesc de cateva ori pe zi de la ejobs_ro, myjobs_ro etc. propunandu-mi slujbe care mai de care mai indepartata de profilul si ambitiile mele profesionale. Zilnic imi sunt propuse joburi de educator de gradinita, contabil, operator strung (sic!) si chiar ultimul, chiar de azi: dental nurse.
    Ma ingrijoreaza mai mult neprofesionalismul companiilor de RH decat neprofesionalismul punctual al indivizilor – e de inteles faptul ca un candidat entry-level nu stie ce vrea. E trist ca o companie de RH recruteaza dupa ureche sau mai rau.

  5. Alexandra on June 11th, 2008 6:50 pm

    “Sintagma ‘job spam’ ma face sa ma gandesc la mailurile pe care le primesc de cateva ori pe zi de la ejobs_ro, myjobs_ro etc. propunandu-mi slujbe care mai de care mai indepartata de profilul si ambitiile mele profesionale.”

    Atentie! Aceste spamuri le primesti pentru ca esti tu abonat la listele lor. Probabil ca la domeniu de activitate ai bifat “altele”.

  6. tzavarlaw on June 11th, 2008 8:48 pm

    Nope, nu am bifat “altele”, am bifat exact ce ma intereseaza, dar daca tot au adresa mea in baza de date, de ce sa nu faca si ei un spam?

  7. Alexandru on June 24th, 2008 12:49 pm

    Hai sa citim putin definitia “stiintifica”:

    cred ca atat este definitia, urmatoarele 2 propozitii se vor doar supporting pentru definitie, ca sa intelegem ce n-am inteles din prima suflare. aduc detalii suplimentare, dar nu explica cele zise la inceput.

    in cele ce urmeaza am sa atac putin <> care apare imediat, mai jos. eu nu am inteles ce este. pot fi doua optiuni: i’m slow ..sau nu s-a explicat destul de bine.

    se zice ca se depun cv-uri electronice, nesolicitate, din partea unor candidati dubiosi, proces care se intampla in industria e-recrutarii.

    deja am strans o tona de intrebari:
    - cum vine treaba cu depunere de cv nesolicitate? nu este un job opening?? dupa cum stim, exista o practica numita “cold calling” in care candidatul aplica sau isi trimite cv-ul la o companie fara sa fie un job opening. (referinta http://en.wikipedia.org/wiki/Job_hunting )
    probabil vroiai sa zici ca asemenea candidati ar trebui sa se abtina la a mai trimite. pentru ca ei si asa sunt in partea de jos a prospective work force.

    - ce inseamna candidat dubios? poarta plete, are piercing? vine in tenishi la interviu? nu se uita in ochii interviewerului? abia mai jos dupa ‘nu ai inteles’ inca .. se explica.

    - cine depune cv-urile astea? din definitie inteleg ca altcineva o face din partea candidatilor dubiosi. oare te referi aici la faptul ca primesti e-applications via un site care automatizeaza procesul? mai jos iar se lumineaza.

    uneori este bine sa nu comunici asemenea sentimente alese pentru fellow possible co-workers. oare vei putea deosebi din momentul initial un candidat legitim de unul de mana a 2-a? pana ce il deosebesti, asa-i ca primeste cel mai rau tratament? stim, limbajul folosit in blog post se vrea a fi unul apropiat de ’suntem kids .. 15+ ani’ .. ‘e destins, asta nu e o carte/ziar’ .. ‘e blogul meu, deci sunt original’.

    ar trebui however sa periezi tonul de superioritate.

  8. Alexandru on June 24th, 2008 12:52 pm

    mea culpa. am adaugat chestii care seamana cu html tags, deci mi-au fost filtrate.
    definitia stiintifica este:

    Job spamul este procesul de depunere a cv-urilor electronice nesolicitate, de cele mai multe ori cu caracter irelevant, de publicitate pentru candidati dubiosi, practicat in industria e-recrutarii.

    ceea ce atac este

    Inca nu ai inteles ce este?

  9. Alexandra on June 24th, 2008 4:06 pm

    “- cum vine treaba cu depunere de cv nesolicitate? nu este un job opening??“
    In momentul in care pun un anunt implicit ma astept sa am cv-uri care sa corespunda macar in procent de 10% cu candidatul ideal. Daca tu iti imaginezi ca pentru un anunt de “Art director”
    solicit cv-uri de bucatari… te inseli. Pentru mine
    cv-urile nedorite sunt acelea care nu au nicio legatura cu anuntul sau cu profilol firmei.

    “dupa cum stim, exista o practica numita “cold calling” in care candidatul aplica sau isi trimite cv-ul la o companie fara sa fie un job opening. (referinta http://en.wikipedia.org/wiki/Job_hunting )”
    Ok, foarte cool, asta inseamna ca acel candidat isi doreste realmente sa lucreze in compania respectiva si spera ca va intra in baza lor de date macar pentru o colaborare viitoare. Dar again, oricat de mult si-ar dori, intr-o firma de IT chiar nu am nevoie nici de sudori, nici de bucatari si nici de grefieri. Ca si candidat trebuie totusi sa te gandesti “mai, pot sa am eu vreun rol in firma asta cu logo verde care imi place mie mult?”

    “probabil vroiai sa zici ca asemenea candidati ar trebui sa se abtina la a mai trimite. pentru ca ei si asa sunt in partea de jos a prospective work force.”
    De ce crezi tu ca as vrea eu asa ceva. Din contra, mi-as dori ca acesti oameni sa continue sa trimita cv-uri, dar la companiile care au nevoie de ei si evident pentru joburile pentru care sunt calificati.

    “- ce inseamna candidat dubios? poarta plete, are piercing? vine in tenishi la interviu? nu se uita in ochii interviewerului? abia mai jos dupa ‘nu ai inteles’ inca .. se explica.”
    Pai hai sa o luam cu definitia din DEX “DUBIÓS, -OÁSĂ, dubioşi, -oase, adj. Nesigur, îndoielnic; suspect.”.

    “- cine depune cv-urile astea?.”
    Oamenii dezorientati sau cei care se supraevalueaza si care au impresia ca stiu sa faca tot si ca orice job li se potriveste.

    “din definitie inteleg ca altcineva o face din partea candidatilor dubiosi.”
    Nu stiu de unde ai tras tu concluzia asta.

    “oare te referi aici la faptul ca primesti e-applications via un site care automatizeaza procesul? mai jos iar se lumineaza”
    In ce sens automatizeaza?

    “uneori este bine sa nu comunici asemenea sentimente alese pentru fellow possible co-workers.”
    Nu este vorba de sentimente ci de o constatare si mi se pare mult mai fair play sa spun de la inceput ce nu este ok.

    “oare vei putea deosebi din momentul initial un candidat legitim de unul de mana a 2-a? pana ce il deosebesti, asa-i ca primeste cel mai rau tratament?”
    Abordarea mea nu imparte candidatii in “legitimi” si “mana a 2-a”, iar la noi nimeni nu “primeste cel mai rau tratament”. In momentul in care ma gasesc fata in fata cu un candidat care a exagerat in cv si de fapt nu se potriveste cu jobul nostru sau care nu prea stie exact ce vrea, nu dau cu parul ci am o discutie in care vedem ce se poate face. Chiar daca acel candidat nu il voi angaja macar avem amandoi satisfactia ca a invatat ceva din interviul respectiv. Am avut candidati care desi au primit un raspuns negativ pana la urma mi-au multumit pentru ca i-am ajutat sa isi faca un cv ok si sa isi caute un job adecvat.

    „ stim, limbajul folosit in blog post se vrea a fi unul apropiat de ’suntem kids .. 15+ ani’ .. ‘e destins, asta nu e o carte/ziar’ .. ‘e blogul meu, deci sunt original’. „
    Iti respect parerea, dar am o mica observatie. Nu e blogul meu ci al nostru, al celor de la Axigen.

    “ar trebui however sa periezi tonul de superioritate”
    Nu s-a vrut a fi un ton de superioritate ci pur si simplu am vrut sa spun lucrurilor pe nume, sa trag un semnal de alarma.

    „Last but not least” iti satu la dispozitie pentru orice fel de intrebare legata de HR.

Leave a Reply